Saturday, April 7, 2007

Langfredag


En gutt rekker tynne små hender
mot bilen som raser forbi.
Et hånlig blikk føreren sender:
"Jeg har verken råd eller tid!"

Hun sitter i stolen så ensom,
har ventet fra klokka var tre.
Men lange og tynnslitte koner
er lite å hefte seg med.

I maktrusen løfter han pisken
og øynene lyser av hat,
men fangen hans vrir seg på brisken,
- slag og spark, verken søvn eller mat.

Så høres et skritt utpå gangen.
En eneste tanke er klar
der inne hvor hun holder pusten:
"- at sånt no` kan kalles for far!"

Det er som flerfoldige kilo
usynlig blir lagt på Hans rygg.
Med tunge, fortvilede fottrinn
mot drapshaugen dyster og stygg.

"Hva har denne mannen gjort ille?"
er det en stemme som spør
Da hviskes et "Fader, forlat dem.
De vet ikke hva de gjør!"


Lukas 23, 32-43



Dette diktet er skrevet av Torunn Båtvik, historie læreren min på Tomb.

2 comments:

Cecy said...

Nydeligt dikt!!! Åh, eg har en skikkelig svakhet for poesi. Vett ikkje om d har någe me min "Sør-Amerika oppvekst" å gjør men... He,he.. Hvis du vil, så kan du jo titta innom www.piczo.com/sissa86 og sjekka ud diktene eg har skreve. Någen av de vertfall. =)
Klem

Iaursulëiel said...

kult, visste ikke at du skrev dikt! siden skal sjekkes ut med en gang. Jeg er nok ingen diktskriver selv, men har skjønt hvor vakkert et dikt kan være og hvor spennende det er å lete etter skjulte meninger og lese mellom linjene (=den eneste i klassen som likte dikt analyse...;-)

Torunn er kjempe flink til å lage dikt, har kjøpt den dikt boken hun har skrevet som ble gitt ut på Lunde forlag..