Monday, April 9, 2007

Hva berører oss som mennesker?



Det er mye i verden som gjør noe med oss. Med det mener jeg at det setter i sving følelser som er for oss veldig sterke. Noe kan være så lettende og så morsomt at du kjenner hele kroppen bare vil fly avgårde i det byrden blir tatt av. Det bobler i brystet av en herlig latter som bare vil ut, ut og få kroppen til å danse mens solstrålene leker med håret ditt. Andre ganger er det følelser som gjør det stolt, stolt over å være noe som gjør at du vil vise det til hele verden. I det øyeblikket handler alt om akkurat det du er stolt av og ingenting kan ødelegge det. Mens noen ting berører deg på en slik måte at du blir veldig trist. Kanskje fordi det er noe som du mister, vet du kommer til å miste eller at du har oppdaget noe som gjør at ditt bilde av verden forandrer seg og gjør at ting aldri vil bli som før.
Men det å se andre mennesker oppleve noe som berører dem kan også i mange tilfeller berøre oss!

Musikk er noe jeg alltid har hatt i livet mitt og som har berørt meg på mange måter og i mange forksjellige sammenhenger. Jeg er nok ikke den som har drømt om å bli artist (ikke er jeg noen kløpper i å spille eller synge heller), men musikken har alltid vært der.

To sanger har berørt mitt hjerte og som jeg aldri vil slutte å gråte en liten skvett til. Den ene mest fordi teksten er veldig trist. Sangen gjør at jeg virkelig vil oppleve å få ha kjærlighetssorg fordi det må være en slik fantastisk følelse å elske noen så sterkt at savnet av denne personen kan blir så stor.

Den andre sangen er jeg så glad i fordi teksten berørte meg da jeg var aller lengst nede. Den lærte meg noe som endret mitt syn på verden og menneskene. Vi er så innmari alene hver og en av oss! Ensomhet er jo i dag kjent som et problem for mange mennesker som lever som single, studenter, aleneforsørgere, gamle enker og enkemenn etc. Men ensomhet omhandler alle. Ingen kan kjenne dine innerste følelser og tanker, uansett hvor mye du prøver å dele det med noen så er det bare du som kan takle dem og føle dem alene. Folk kan støtte deg med byrden, men de kan ikke løfte det for deg. Dette er ensomhet...


Disse to sangene har fulgt meg siden jeg hørte dem første gang.

Foolish Games med Jewel.

You took your coat off and stood in the rain
You were always crazy like that
I watched from my window
Always felt I was outside looking in on you
You were always the mysterious one with dark eyes and careless hair
You were fashionably sensitive, but too cool to care
Then you stood in my doorway, with nothing to say
Besides some comment on the weather

Well in case you failed to notice, in case you failed to see
This is my heart bleeding before you, this is me down on my knees
These foolish games are tearing me apart
Your thoughtless words are breaking my heart
You're breaking my heart
You were always brilliant in morning

Smoking your cigarettes and talking over coffee
You philosophies on art, Baroque moved you
You loved Mozart and you'd speak of your loved ones
As I clumsily strummed my guitar
You'd teach me of honest things
Things that were daring, things that were clean
Things that knew what an honest dollar did mean.
So I hid my soiled hands behind my back
Somewhere along the line I must've gone off track with you

Excuse me, think I've mistaken you for somebody else
Somebody who gave a damn, somebody more like myself
These foolish games are tearing me apart
You're tearing me, tearing me, tearing me apart
Your thoughtless words are breaking my heart
You're breaking my heart

You took your coat on
stood in the rain
You were always crazy like that.


Kan også høres her:


Den neste er min sang. En sang jeg elsker for dens enkle, men likevel sanne fremstilling av hvor alene vi mennesker egentlig er.

Angel med Sarah McLachlan

Spend all your time
waiting for that second chance
for a break that would make it okay
there's always one reason
to feel not good enough
and it's hard at the end of the day
I need some distraction oh
beautiful release
memory seeps from my veins
let me be empty
and weightless and maybe
I'll find some peace tonight

in the arms of an angel
fly away from here
from this dark cold hotel room
and the endlessness that you fear
you are pulled from the wreckage
of your silent reverie
you're in the arms of the angel
may you find some comfort there

so tired of the straight line
and everywhere you turnt
here's vultures and thieves at your back
and the storm keeps on twisting
you keep on building the lie
that you make up for all that you lack
it don't make no difference
escaping one last time
it's easier to believe in this sweet madness oh
this glorious sadness that brings me to my knees

in the arms of an angel
fly away from here
from this dark cold hotel room
and the endlessness that you fear
you are pulled from the wreckage
of your silent reverie
you're in the arms of the angel
may you find some comfort there
you're in the arms of the angel
may you find some comfort here


Kan også ses her:
Hva berører deg?

2 comments:

Anonymous said...

Jeg blir berørt av mennesker som formidler noe ekte. Ekte engasjement, ekte følelser for musikken de fremfører og som generelt klarer å formidler noe jeg kan tro på. Og jeg tror på dem som formidler det de har på hjertet og ikke bare det de tror at andre vil høre..

Iaursulëiel said...

ja, det er jeg helt enig i. Det må være ekte, noe jeg tror man merker fort om det er eller ikke. Også små hverdagslige ting som at ei venninne kommer bort og gir deg en god klem sånn helt ut av det blå, gir meg også sterke følelser av varme og nærhet. Det trenger ikke være så stort og flott, men bare med en liten flik av varme gir meg en berørelse av det mektige. Guds agape