Saturday, February 24, 2007

Hva Hanne gjør en lørdags kveld (og litt om den Kristne formålsparagrafen)

Akkurat er 1/4 av Norges befolkning ute på by`n eller fest på Bøndernes hus. 2/4 er hjemme hos familien og stapper i seg Nidar sjokolade, eller har pysjamasparty med venninner mens mannen jobber. Den resterende fjerde delen (det er kategorien jeg havner i) er helt alene et eller annet sted 10 meter unna et sted der alle andre mennesker er sammen. Men jeg vedder på at det bare er jeg i hele verden som sitter en lørdags kveld i bilen til moren sin på en Statoil stasjon (det kommer av at det er trådløst nettverk her) og hører på radio Moss mens hun skriver et eller annet meningsløst innlegg på bloggen sin.

Men uansett, nå sitter jeg her da og prøver å få oppdatert bloggen min. Har kikket litt rundt på andre kjente og noen ikke kjente sine blogger og må si jeg blir svært imponert over hvor mye bra og unyttig folk kommer med. Ella hadde et innlegg på hvor lik hun var kjendiser med et av de vanlige "glise med munnen åpen - håret rett til værs- og en rad med perlehvite tenner synes" bildene sine. Hilde skriver om pålegg og Ikea, mens Heidi skriver innbydelser til folk om kaffe kveld for å sjekke hvor mange som faktisk er innom bloggen hennes. (jeg var borte den kvelden ellers skulle jeg gjerne kommet for jeg var faktisk innom og så innbydelsen!)

Jeg har litt lyst til å skippe inn noen ord om den kristne formålsparagrafen når jeg likevel sitter her og fryser fordi de er -10 C ute og bilen ikke er noen selvvarmer når jeg skrur av motoren (tomgang er forbudt!).
Som en ivrig tilhenger av KrF og KrFu gjør det litt vondt inni meg når ledere av partiene har gått sånn ut med stor støtte til å beholde den kristne formålsparagrafen slik den er i dag. Hvor har det blitt av respekten for det multikulturelle samfunnet som Norge har blitt til i dag? Vi kan ikke prakke på folk en kristen opplæring i en skole der det fins så mange forskjellige mennesker med ulik tros- og livssynsbakgrunn. Dette er ikke å ha respekt for andres mennesker liv. Jeg er absolutt for å ha KRL-faget fordi dette gir elevene en opplæring i hva andre religioner går ut på og hvorfor Norge er som det er i dag pga. kristendommen. Men å ha en paragraf der det står at barna skal læres opp i den kristne og moralske ånd viser at vi ikke har kommet lengre i tenke måten "vi og dem". Dagrun Eriksen er ei dame jeg har kjempe respekt for, men jeg mener at hun har gått alt for langt i sin støtteerklæring til paragrafen.

Vi i KrF burde vise at kristendommen ikke står over andre religioner og at KrF er det partiet som går foran med et godt eksempel i forhold til respekt for menneskers tro og livssyn. I tillegg mener jeg at en offentlig skole i Norge må være uavhengig av trosretninger. Hvis foreldre vil at barnet skal få bedre opplæring i sin tro så er vi i Norge så heldige at SV enda ikke har fått avskaffet privatskolene som er et alternativt til den offentlige skolen og har lov til å bygge hele skolen på en religion eller livssyn.

Dette ble en smule rotete, men det kommer av at jeg ikke gidder å skrive en lang og godt forberedt kladd som jeg får andre til å gå gjennom før jeg poster den. Da hadde den aldri blitt lagt ut på bloggen min, for jeg er et himla surrete menneske som aldri får rumpen i gir før i siste øyeblikk og da er det som oftest for sent. Uansett skjønner dere mitt ståsted i saken og jeg vil gjerne ha innlegg på det, da kanskje jeg lærer mer og får grublet sammen noen bedre argumenter...

yea yea nå går snart batteriet på datan ut og Lena har spurt om jeg vil være med rundt og råne i Råde. (jada det er fremdeles en hit for oss bygdeungdommer som i tillegg utdanner oss til å bli bønder, å råne rundt og ha på full guffe med Vazelina Bilopphøggers.) Og nei det er ikke miljøvennlig, men den diskusjonen tar jeg en annen gang....

Takk til Hilde og Heidi som gadd å kommentere mitt forrige innlegg på denne bloggen. Dere gjør slik at jeg får lyst til å fortsette når jeg vet at folk faktisk gidder å lese det rare jeg skriver... =)

10 comments:

Anonymous said...

Helt enig med deg om at vi ikke kan gå inn for å beholde formålsparagraften slik den er i dag. I dag står det jo i paragrafen at skolen skal hjelpe "heimen med den kristne oppsedinga". Jeg mener at det er en utdatert formulering. For det første fordi det er valgfritt for familiene hvorvidt de ønsker å oppdra barn i den kristne tro og for det andre fordi vi nå lever i et samfunn med mange ulike religioner.

Men på den andre siden kan vi ikke gjøre skolen verdiløs. Det er vikitg at skolen har ambisjoner om å formidler verdier som går ut over den konkrete kunnskapen. Hvis vi skal leve i et flerkulturelt Norge, så går ikke det uten å forstå den norske kulturen. De siste 1000 årene har det norske samfunnet blitt bygget rundt kristne og humanistiske verdier. Hvis man ikke har en grunnleggende forståelse for dette, så tror jeg det blir vanskelig både å komme inn i det norske samfunnet og å ta imot mennesker med andre kulturbakgrunner.

Konklusjonen min blir derfor at jeg vil ha en revisjon av paragrafen til å bli en verdiparagraf som sier at skolen skal bygge på de kristne og humanistiske verdiene.

Iaursulëiel said...

du sa det!

Anonymous said...
This comment has been removed by the author.
Anonymous said...

Takk for sist (jentekonferansen)!
Mest om det siste avsnittet ditt; Trodde ikke Vazelina Bilopphøggers var så poppis på Råde. Men Totens "store" sønner er helt sikkert bra i Råde også :)

Ingerid said...

I og med at jeg sitter på jobb og egentlig ike bør være på nett skal jeg la de langtrukne betraktningene ligge.
Men du kan jo kanskje besøke hjemmesiden til foreningen "astronomer mot orddelinger"? Det heter nemlig "tenkemåten".
Ellers et bra innlegg!
Klem fra Ingeriden

Ingerid said...

Og - ja, jeg bare tuller med deg!
For min del skal du få lov å skrive så langt fra ordboken du bare måtte føle for!
Kan jo ta en titt på mine egne skrivefeil hvis jeg har behov for å mobbe noen, kanskje ;-p

Iaursulëiel said...

takker ingerid. j er faktisk fan av orddeling. mellomroms tasten er den morsomste tasten på hele tastaturet! det gjør at slike astronomer tar j sjelden for god fisk. j tror j skal lage en forening for orddeling.. noen som er interesserte i å bli medlemmer?

Iaursulëiel said...

Ps: I år er tomb blitt invandert av totninger og musikken deretter... men opplands folk er ikke så verst så d går bra!

Ingerid said...

Skriver du ikke "ord delinger" da?
Hihi :-)

Iaursulëiel said...

whatever... noen ganger ingerid, er du innmari pirkete og ikke minst kverulerende